schneider-travel.reismee.nl

Op avontuur door Costa Rica

Vrijdag 12 maart


Dit weekend hebben we er voor gekozen om de weekend tour te boeken die Intercultura aanbied. In deze blog vertel ik over mijn avonturen die ik dit weekend heb beleefd.


De dag begon hectisch, ik was vergeten mijn tas de dag van te voren in te pakken dus met veel gehaast was ik helaas alsnog 7min te laat op school.

Vandaag was het vrijdag dus heb ik een Toets gemaakt om mijn niveau te bepalen (60punten dus een 6,4)


Hierna zijn we met zn 8e in een busje gestapt met dezelfde chauffeur als die ons van het vliegveld ophaalde (Jerry) Jerry is echt een super aardige man waar we goed mee konden praten en die ons het hele weekend ging begleiden (we gingen met sina, Sarina, Djim, Tobias, Noor, sanne, Merijn en Nathalie weg).


Na een rit van 30 min naar Nicoya gingen we lunchen en haalde we nicolas en kal op die ook meegingen. Nicolas Was echt een super chille gast uit Noorwegen en we klikte gelijk. Hij vertelde mij ook over zijn tijd in het leger bij de noorderlijke grens met Rusland. Dus dat was vrij interessant om te horen. Cal was een rustige chille gast uit Amerika, Boston.


Na een rit van 4uur konden we de vulkaan arenal zien. De top was lichtelijk bedekt met wolken maar je kon hem vrij goed zien, Aangezien het ook voor kan komen dat de gehele vulkaan bedekt is met wolken.

Het speciale aan vulkaan arenal is dat het een “perfecte” strato vulkaan is met een perfecte punt.


Ongeveer 1uur later kwamen we aan bij de vulkanische hot-springs (baldi hot springs) waar we alles in de auto lieten liggen en (op tip van de gist) met onze blote voeten naar binnen liepen.


Het was werkelijk prachtig, net alsof we in een film zaten.

Links en rechts waren natuurlijke hotsprings van vulkanisch opgewarmd water, en de hot-springs lagen letterlijk in de jungle. Als je omhoog keek kon je de vulkaan zien liggen.

Toen we de kaart van het park aan het bekijken waren gaf onze gids ons de tip om bovenaan te beginnen en langzaam naar beneden te gaan. Maar allereerst pakte we een hele snelle waterglijbaan die ook aan de zijkant zat.

Bovenaan was het water kokend heet maar we wenden er gelukkig redelijk snel aan.

Ze hadden allemaal barren en stoelen in het water gemaakt dus dat was super relaxed om op te chillen en op te praten.

De hotsprings varieerde heel erg van diepte en vorm dus dat was heel erg leuk.


Rond ongeveer 7uur gingen we eten in het restaurant aan de hot-springs en hierna gingen we naar ons hotel om in te checken.

We gingen met de jongens nog even bij het zwembad kaarten maar na een lange reisdag waren we allemaal vrij moe. En met een drukke dag die zou komen leek het ons verstandig om het niet te gek te maken en gingen we “redelijk” optijd slapen.


Zaterdag 13 maart


We hadden ontbijt om 7:00 en om 8:00 stapte we in een busje die ons naar een meer bracht.


Aan dit meer stond een boot op ons te wachten om ons naar de andere kant te brengen, waar onze volgende bestemming lag (monteverde).


Na een mooie boottocht (het was erg mooi en vrij helder weer dus we konden onze omgeving goed zien) kwamen we aan bij de andere kant van het meer waar een busje ons stond op te wachten.


Na een uur heen en weer geshaket te worden door de onverharde wegen waar we de hele tijd over reden kwamen we aan bij ons volgende hotel.


Nadat we hadden Ingecheckt bij ons hotel van de avond kregen we van jerry te horen dat we een half uurtje vrije tijd hadden om om te kleden en uit te rusten en dat we daarna opgehaald zouden worden voor het ziplinen.


De weg naar het ziplinen was al een avontuur opzich. We gingen met een busje over een onverharde weg de bergen in totdat we bij monteverdeextremo aankwamen en ons zipline avontuur kon beginnen.


We werden allemaal in een harnas van touwen en gespen gehesen en na een uitleg van hoe alles werkt en gaat konden we beginnen!


We begonnen met 3 niet zulke lange “oefen banen” om het goed onder de knie te krijgen voordat we aan het echte werk begonnen.

Het was een fantastisch gevoel om honderde meters boven de jungle te ziplinen (zelfs voor iemand met een beetje hoogtevrees??)

Ik kon niks zelf vastleggen van de tour maar met deze link: https://youtu.be/N3aR0hukVuc

Kunnen jullie een video bekijken van het precieze parkour wat ik heb afgelegd!


Tijdens het zip-linen was ik de eerste van mijn groep dus bij de zip lines dat je met zijn 2e moest zat ik samen met Harry uit (je zou het niet denken als je zijn naam hoort) Engeland. Hierdoor leerde ik hem en zijn 2 vrienden uit Engeland ook kennen tijdens de tour, wat ook een hele leuke ervaring was.


Nadat het zip-line parkour voorbij was en ik 100x de grond heb gekust gingen we terug naar ons hotel om ons kort om te kleden voor de avondwandeling door de jungle.


De avondwandeling was een prachtige ervaring. We hadden een hele leuke gids die heel veel wist te vertellen over alle dieren die we zagen. Ook zag hij dieren op plekken waar ik ze in nog geen 100 jaar had gevonden.

We begonnen de avond goed met een orange leg tarantula die net voor zijn hol zat. We moesten van onze gids erg stil staan en niet praten toen we dit dier zagen aangezien deze tarantula spin niks kan zien maar wel vibraties heel goed aan kon voelen.

Hierna liepen we verder en zagen we een olingo.

Een aantal minuten verder zagen we een side-striped Palm-pit viper op een boom zitten. Toen we allemaal een foto van dit mooie dier hadden gemaakt vertelde onze gids doodleuk dat bij een beet van dit dier je 2 tot 3 uur hebt om het tegengif toe te dienen voordat het game over is. We liepen snel door!

Hierna zagen we nog een regenboog toekan en een groene toekan, een oposum een paar rufus eyes frogs, een Mexican hairy porcupine, een kinkaju (tot het grote plezier van onze gids) en nog veel meer dieren waarbij ik de tijd niet had om hun naam te noteren.

Toen we terugliepen van onze nachtwandeling zat jerry in de bosjes verstopt die ons allemaal (inclusief onze gids) een hartaanval bezorgde?


In de avond gingen we naar een lokaal restaurant, hebben we nog gekaart en zijn we daarna gaan slapen.


Zondag 14 maart


Vandaag moesten we weer om 07:00 aan het ontbijt verschijnen aangezien om 8:00 ons busje vertrok naar een koffie/chocola en suikerriet plantage. Voor deze dag konden we kiezen uit een aantal activiteiten (we konden ook naar de hanging bridges gaan in Monteverde of gaan paardrijden door de jungle) onze groep werd voor de ochtend verdeeld aangezien een deel van de groep naar de hanging bridges ging en een ander deel naar de koffie plantage.

Deze tour was optioneel dus we moesten er extra voor betalen maar het was zeker de moeite waard!


We begonnen met een rondleiding langs de koffieplanten waar we de koffievruchten van de struiken konden plukken.

Normaal gesproken zijn er rond deze tijd helemaal geen koffie vruchten meer maar door het veranderen van het klimaat was dat dit jaar nog wel het geval.


Hierna werden we meegenomen in elke stap van het koffie maak proces en mochten we op het einde de koffie proeven.

We hadden een hele leuke gids die veel leuke weetjes wist dus dat was erg interessant.


Hierna gingen we naar de suikerriet plantage waar we eerst een stukje rauwe suikerriet konden proeven (wat gek genoeg erg lekker was, we konden het alleen niet doorslikken).

Hierna gingen we de suikerriet persen en dronken we dat op. Wat alhoewel ongelofelijk zoet ook lekker was.


Als laatst gingen we naar het cacao gedeelte waar onze gids het gehele proces van cacao vrucht tot chocolade liet zien.

Toen we de gemaakte chocola mochten proeven was dit erg bizar aangezien dit zonder toegevoegde suikers of andere toegevoegde stoffen totaal niet smaakt naar de chocola die wij kennen.


Na de tour gingen we terug naar het huis aan het begin van de plantage waar we alle soorten koffie (light,medium en dark roast) konden proeven.


Het leuke van deze tour was dat ik zelf niet zo’n grote koffie liefhebber ben, maar nu ik weet hoe koffie wordt gemaakt ik het veel leuker vind om te drinken.


Na deze tour keerde we terug naar het hotel waar we afscheid namen van Nicolas, Kal, Sarina en Sina en weer terug gingen naar Sámara.


Toen ik terug kwam bij mijn gastgezin zat tot mijn grote verassing de hele familie van mijn gastgezin te bbqen (bijna iedereen van de familie had ik al een keer ontmoet aangezien iedereen woont of werkt in Sámara) . Hier kon ik gelijk bij aanschuiven.

Het was een erg leuke ervaring om omringt te zijn door een Spaanse familie die druk gesprekken aan het voeren waren met elkaar in een taal waarin ik alleen flarden van hun verhaal verstond.


Na de bbq begon iedereen opeens te zingen en kwam er een hele grote taart op tafel.

Ik die geen idee had wat er gaande was en niet eens wist wie er ĂĽberhaupt jarig was probeerde ook vrolijk mee te zingen.


Hierna sprak ik nog even met mijn gastmoeder die mij uitlegde dat de familie hier aan het bbqen was om de verjaardag van haar nichtje te vieren.


Na een druk weekend vol leuke ervaringen ging ik vroeg naar bed aangezien morgen mijn wekker weer gaat om naar school te gaan!

Reacties

Reacties

Manja

Wat een geweldig weekend. Jullie hebben het ook getroffen met het weer en de gidsen. Staat er voor komend weekend ook nog iets op het programma?

Carolien

hahaha!! "100x de grond heb gekust", dat gevoel ken ik! Thuis op de bank denk je "gaaf, dat ga ik doen!", en als je dan eenmaal ergens in Afrika halverwege een rotswand hangt denk je "hoe ben ik hier verzeild in geraakt?". En dan inderdaad het gevoel na afloop: opgelucht dat het allemaal goed is gegaan, en trots en gelukkig dat je het toch maar geflikt hebt! Blijf genieten :-)

Oma Lida en Opa Cor.

Merijn wat hebben jullie een fantastisch weekend gehad. Heerlijk om dit mee te beleven, maar gelukkig wel vanaf mijn bureaustoel. In tegenstelling tot vroeger blijf ook ik liever met mijn beiden benen op de grond. Maar ik vind het geweldig dat het gevecht met 'hoogte, diepte en vliegen als een vogel' toch bent aangegaan. Top !!!

Erik

Fantastisch Merijn! En je hebt meteen ideeën opgedaan voor een huisdier. Bij terugkomst in Nederland gaan we direct door naar de reptielenwinkel. Spannend wat het wordt.

Paul Schneider

Wat een te gek weekend zeg, dit wordt zo langzamerhand echt epic!???

Marian

Wat een super weekend en wat een belevenissen!! Cool dat je aan die ziplinen hebt gehangen!! 100x de grond gekust hihihi
Fijn, dat je zulke goede en aardige gidsen hebt!!
Volgens mij ben je ook in erg leuk en gevarieerd gezelsschap!! Top

Piet

Wat een leuk verslag. Bedankt Merijn. Je maakt zo veel verschillende dingen mee, terwijl je ook nog de grond mag kussen.....!??

Piet

Hallo Merijn, wat een leuk verslag. Bedankt hoor. Je maakt zo veel leuke en mooie dingen mee. Super!!!

Marian

Wat een geweldig weekend zeg en wat cool, dat je aan die ziplinen hebt gehangen!! 100x de grond gekust hihihi
Fijn, dat je zulke goede en aardige gidsen hebt en een leuke groep mensen, waarmee je op pa bent!! Top?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active